searchSøgTYPO3 CMS by TypoConsult A/Smobilemenu

Sygdomme i hjertet og lungerne

Hjertesygdom

Hjertelidelser hos hunde og katte er et område, der i de senere år er kommet meget mere fokus på end tidligere. Årsagen er, at man i dag har væsentlig bedre medicinske behandlingsmuligheder, og at man samtidig har forbedret den diagnostiske teknik, så man meget nøjagtigt kan finde årsagen til hjerteproblemet. Dette betyder, at det er muligt i højere grad at behandle dit kæledyr så effektivt, at det kan fungere normalt og ofte være en god brugs-/familiehund eller kat - selv om den har et hjerteproblem.

Symptomerne på en hjertesygdom kan variere, afhængig af hvilken hjertelidelse dit kæledyr har. Det betyder, at man altid vil være nødsaget til at lave en mere dybdegående undersøgelse, hvis man har mistanke om, at kæledyret har et hjerteproblem.

Følgende symptomer kan være til stede, hvis din hund eller kat har et hjerteproblem:

• Den "stille hvalp eller killing"
  • Hyppig vejrtrækning ved let anstrengelse eller når dit kæledyr sover
  • Tør hoste ved let anstrengelse og efter, hunden eller katten har sovet
  • Nedsat præstationsevne sammenlignet med andre hunde af lign. race og alder
  • Forøget bug-omfang på trods af normal spiselyst
  • Blege øjen- og mundhuleslimhinder
  • Bevidstløshed i forbindelse med anstrengelse

På Maribo Dyrehospital begynder vi med at spørge dig som ejer, hvilke observationer du har gjort dig, da du jo kender dit kæledyr bedst. Derefter udfører vi en klinisk undersøge dit kæledyr. Vi kigger på slimhinderne, mærker/måler temperaturen på poter og ører, vi lytter til hjertet og lungerne og mærker efter om der er væske i bughulen.

Hvis vi får mistanke om, at der er tale om en hjertesygdom ultralydsskanner vi hjertet, for at undersøge om der er ændringer i hjertemuskulaturens tykkelse, i hjertets størrelse eller hjertets tryk. Vi kan desuden se om der er væske i hjertesækken eller i bughulen. Vi bruger kontrolskanninger til at følge den medicinske behandlingens effekt på hjertet.

Slår hjertet med en forkert rytme kan vi tage et EKG (elektrokardiografi), som er en enkel, hurtig og smertefri metode til at måle hjertets elektriske aktivitet.

Hjertescanning - henvisning

Har du eller din dyrlæge mistanke om, at dit kæledyr kan have en hjertelidelse, kan din dyrlæge henvise jer til en hjertescanning (EPIC). Det kan være din dyrlæge først undersøger dit kæledyr for hjerte/lungeorm.

En EPIC-undersøgelse består af følgende dele:

1. Klinisk undersøgelse

2. Blodtryksmåling/EKG (elektrocardiogram)

3. Røntgenbillede af brysthulen (hjerte/lunger)

4. Hjertescanning

Det kan være det er nødvendigt med yderligere laboratorieundersøgelser.

Lungelidelser

Lungelidelser ses hos alle vore kæledyr og spænder fra banale infektioner med virus, parasitter eller bakterier til alvorlige kroniske lungelidelser som astma eller lungefibrose.

Et vigtigt redskab til diagnosticering af disse lidelser er vores digitale røntgenanlæg, der giver os et indblik i luftvejenes tilstand. Derudover tager vi blodprøver, afføringsprøver og evt. vaskeprøver fra lungerne for at stille den rette diagnose. Af og til er det ligeledes nødvendigt at lave en ultralydsundersøgelse af hjertet, idet visse lungelidelser påvirker hjertet og omvendt.

Behandlingen af lungelidelser varierer fra antibiotikum, ormemidler og hostesaft til varig behandling med astmamedicin, som vi kender det fra mennesker. Både hund og kat kan trænes op til at inhalere medicin via maske (spacer) med god effekt og færre bivirkninger, end hvis de fik tabletter.

Maribo Dyrehospital
Rødbyvej 6
4930 Maribo Lolland-Falster
Klik her for e-mail