TYPO3 CMS by TypoConsult A/S

Sundhedsundersøgelse og vaccination

Sundhedsundersøgelse

For dyr såvel som for mennesker gælder det, at det er bedre at forebygge end at helbrede.

Det er derfor vigtigt med en årlig sundhedsundersøgelse, fordi vi der, kan fange småskavanker i opløbet og har muligheden for at opdage alvorlig sygdom i tide.

Ved den årlige sundhedsundersøgelse har vi også tid til at snakke om eventuelle adfærdsmæssige ændringer eller problemer.

Sundhedsundersøgelsen kombineres oftest med de nødvendige vaccinationer.

Vaccination

Vi anbefaler 2 basis-vaccinationer til både hvalpe, killinger, kaniner og fritter.

Første vaccination gives når dit kæledyr er 8-12 uger gammel og anden vaccination gives 4 uger efter første vaccination.

På Lolland-Falster skal din hund vaccineres én gang årligt imod Leptospirose (en bakterie, der findes i urin fra rotter og mus).

Vi vaccinerer efter de internationale retningslinjer og holder styr på, hvornår og hvad dit kæledyr skal vaccineres for. Dette gør vi udfra en samtale med dig omkring dit kæledyrs individuelle behov.

Vaccination i forbindelse med udlandsrejser

Som ejer af et kæledyr skal man være opmærksom på, at der er særlige vaccinationskrav til dyr, der skal rejse uden for Danmarks grænser.

Vi kan ofte være behjælpelige med information og ellers kan reglerne for rejse med hund, kat og andre kæledyr findes på fødevarestyrelsens hjemmeside. Link hertil findes herunder:

Rejse med kæledyr

Forsikring af hund, kat og kaniner

For hunde gælder det, at der skal tegnes en lovpligtig ansvarsforsikring inden hunden fylder 4 måneder. Denne forsikring dækker, hvis hunden påfører skade på personer eller ejendele.

Ud over den lovpligtige ansvarsforsikring er det muligt at tegne en udvidet forsikring, der dækker sygdom og tilskadekomst – en hundesygeforsikring i daglig tale. Ofte kræver forsikringsselskabet en opdateret sundhedsattest, hvis dit kæledyr er ældre end 2 år, når det skal forsikres.

For katte og kaniner er der ingen lovkrav til ansvarsforsikring, men også her er det muligt at tegne en sygeforsikring.

De fleste forsikringsselskaber tilbyder både ansvars- og hundesygeforsikring. Det kan være en god idé, at undersøge markedet både med hensyn til pris og dækning, samt med hensyn til den race man ønsker at forsikre.

Færre selskaber tegner katte/kanin-sygeforsikringer, men også her er der lidt at vælge imellem.

Søg på Maribo Dyrehospital