TYPO3 CMS by TypoConsult A/S

Sygdomme i ører og hud samt allergi

Sygdomme i øret

Undersøgelse og udredning af øreproblemer hos hunde og katte omfatter oftest en grundig undersøgelse med otoskop (øretragtkikkert) samt en mikroskopisk undersøgelse, dyrkning og oprensning. Mange patienter med sygdomme i ørerne er som udgangspunkt medicinske patienter og mange kan hjælpes med optimal medicinsk behandling.

Øreproblemer kan sammen med hudproblemer bunde i allergi overfor enten foder eller ting (allergener) i hunden eller kattens nærmiljø.

Hudsygdomme

Det hyppigste tegn på sygdom i huden er kløe. Årsagerne kan være mange og kræver ofte en grundig undersøgelse. Blandt andet ser vi parasitter, infektioner og allergi.

Hundens kløe kan vise sig på flere måder. Du kan se kløe på ører, slikkeri af poter, slikkeri i lysken, kløe i armhuler, køren på numsen, kløe af hovedet op af dig eller på genstande osv. Udbredelsen og placeringen af kløen kan give os en idé om årsagen.

Hos katte ser du som ejer ikke kløen i så stor grad som hos hunde. Kattene gemmer sig og kløer sig når vi ikke ser det. Måske har du lagt mærke til at katten slikker/soignerer sig mere end normalt. I andre mere sjældne tilfælde vil du se katten plukke hårene af sig selv. Oftest vil du slet ikke se at katten kløer sig, men kun tegnene efter det (f.eks. hårløse områder).

Det kræver ofte både tålmodighed og grundighed at stille den rette diagnose, og vi vil gerne hjælpe og tilrettelægge behandlingen sammen med dig.

Allergi

Symptomerne ved forskellige former for allergi vil variere fra tilfælde til tilfælde.

Hos katte kan der være tale om astma-relaterede symptomer så som nysen, tåreflåd og hoste samt symptomer fra huden eller tegn på hårtab/oversoigniering.

Hos hunde ses oftere symptomer så som hudforandringer, øre-problemer, slimet afføring og opkastninger.

Diagnosen "allergi" kan sjældent stilles alene på baggrund af en klinisk undersøgelse. Men giver undersøgelsen mistanke om allergi kan der udtages en blodprøve, der afslører, hvilke stoffer (allergener) hunden eller katten reagerer på. Er der hudforandringer kan en hudbiopsi afsløre om hudforandringerne skyldes en allergisk reaktion.

Søg på Maribo Dyrehospital